Existenta unei economii centralizate si tendinta spre crearea #rilor de proportie mare a determinat un grad inalt de monopolizare in fosta URSS. Erau situatii cind in cadrul unei ramuri o # producea peste 50% din marfurile realizate pe piata interna. Astfel nivelul de concentrare a productiei si a fortei de munca era superior criteriilor corespunzatoare in tarile cu economie de piata, apoi in procesul tranzitiei #rile monopoliste au fost divizate in mai multe subdiviziuni independente care ar fi trebuit sa concureze intre ele pentru asi imbunatati performantele economice. In realitate insa aceste noi #ri nefiind pregatite pentru noile conditii ale pietei dind nastere unor #ri incapabile sa tina piept concurentei cu #rile straine, ca rezultat mai tirziu a demarat un proces invers de descentralizare si anume un proces de comasare sau unire formind noi #ri mari sub forma de ex: Holdinguri, concernuri, consortii.
A devenit evident faptul ca daca reformele structurale nu vor fi consolidate cu masuri antimonopol, se va produce o simpla schimbare a monopolului de stat in cel privat.
Unele masuri si acte normative antimonopol au fost inca din sec.XX ca de ex in
1) Cind preturile diferentiate nu afecteaza actualii si potentialii concurenti;
2) Cind diferentele de pret sunt dictate de reducerile costurilor;
3) Cind diferentele de pret sunt rezultatul reducerii de buna voie a # in scopul alaturarii lor la preturile concurentilor;
4) Cind reducerile de pret sunt impuse de inrautatirea conditiilor de desfacere cum ar fi in cazul produselor perisabile.
La activitatile anticoncurentiale putem referi:
a) Activitatea de monopol cu abuzul de pozitie dominanta pe piata, acordurile anticoncurentiale dintre agentii economici;
b) Concurenta neloiala;
c) Activitatea organelor administrative publice ce prin unele masuri pot limita concurenta.
Un loc aparte in promovarea concurentei o are agentia nationala de protectie a concurentei a carei sarcini sunt:
1. Controlul modificarilor ce apar in structura marfurilor pe piete;
2. Controlul asupra atragerii investitiilor straine si a agentilor economici straini pe piata interna;
3. Supravegherea fluxului si circuitului pachetelor mari de HV;
4. Controlul asupra formarii preturilor de piata.
No comments:
Post a Comment