Friday, February 20, 2009

Determinarea preturilor in baza echilibrului dintre cost, cerere si concurenta

Procesul de fixare a preturilor potrivit modelului 3c(cost-cerere-concurenta). Metoda presupune o analiza detailiata a factorilor interni si externi in corelatie cu obiectivele firmei corespunzator urmatoarelor etape:

a.   Definirea obiectivelor – obiectivele cu privire la determinarea preturilor sunt strins legate de obiectivele fixate de politica de marketing a firmei, fiind necesara stabilirea prealabila a lor;

b.   Analiza situatiei pe piata – rolul acestei analize este stabilirea limitei superioare pentru decizia de pret bazata pe cererea bunului respectiv si pe natura concurentei. In acest context se urmaresc 3 aspecte:

ü Cunoasterea dimensiunii pietii;

ü Cunoasterea concurentei pietii;

ü Cunoasterea preturilor pietii.

c.   Determinarea costurilor – aici se determina toate consumurile directe si indirecte, fixe si variabile, precum si costul total al productiei, rezultind din cantitatile fabricate. Decizia privind pretul necesita cunoasterea structurii acestor consumuri si chelt si a sensibilitatii lor fata de variatia cantitatii de productie.

d.   Stabilirea structurii nivelului pretului – se efectueaza cu scopul de a estima ce profit poate obtine # prin comercializarea produselor sale. La aceasta etapa se iau in calcul la determinarea pretului si asa factori suplimentari cum ar fi rata inflatiei, impozitele si taxele din structura pretului, riscul pietii sau variatia pietii sub influenta anumitor factori etc. Deci preturile le putem calcula pornind de la costuri si insumind toate elementele de pret care apar in functie de comercializarea produselor. Insa putem utiliza si metoda regresiva de calcul a pretului, adica stabilirea pretului se porneste de la pretul pietii oferit din care se deduc pe rind elementele componente a lui(TVA, acciz, adaos comercial, costul unitar al produsului) ca rezultat obtinem nivelul profitului;

e.   Prezentarea ofertei de pret – prin oferta de pret agentul economic furnizeaza unui potential cumparator nivelul exact al pretului si conditiile in care el este dispus sa livreze marfa. O oferta de pret tre sa includa:

§  Descrierea clara si concisa a bunului tranzactionat;

§  Detalii privind preturile, rabaturile si conditiile de plata;

§  Indicatii privind data livararii;

§  Perioada de valabilitate a ofertei;

§  Cantitatile minime si maxime ce pot fi comandate.

No comments:

Post a Comment