Saturday, February 14, 2009

Protectia consumatorilor impotriva practicilor abuzive ale concurentei

Principalele masuri respective de protectie a consumatorilor sunt referitoare la pretul produselor si la conditiile si formele de vinzare. Nivelul si formarea pretului avind o importanta deosebita in realizare procesului de vinzare-cumparare si in asigurarea unei concurente loiale, deoarece determina autonomia comerciantilor in raport cu producatorii precum si concurenta dintre comerciantii din aceeasi retea sau piata. Cele mai frecvente modalitati de a influenta raportul de concurenta prin pret constau in practicile de pret impuse sau recomandate prin diferentierea sau discriminarea pretului, vinzarea la pretul sub nivelul costurilor. Prin practicarea unor preturi impuse se urmareste fixarea limitarea sau controlul pretului intr-un anumit stagiu afectind raportul dintre producatori si comercianti. Cit despre preturile discriminatorii, acestea sunt interzise nefiind justificate de diferenta dintre costuri.

Vinzarile cu pret redus sau chiar in pierdere sunt forme promotionale de vinzare si sunt interzise atunci cind au ca scop eliminarea concurentilor. Sunt admise doar in cazul produselor perisabile, demodate sau chiar deteriorate, pentru lichidare unor stocuri sau pentru vinzarea in anumite perioade. O conditie esentiala pentru asigurarea protectiei consumatorilor impotriva practicilor abuzive ale concurentei o constituie transparenta pietii si informarea acestora despre pret si conditiile de vinzare, deasemenea este necesara existenta unui cadru legislativ si organizational in vederea crearii unui control eficient din partea statului prin organele specializate. O alta modalitate de protectie a consumatorilor ar fi indexarea veniturilor consumatorilor in corespundere cu evolutia indicelui pretului de consum.

No comments:

Post a Comment