Friday, February 13, 2009

INCOTERNS – standarde

In comertul international la stabilirea preturilor de import si export se utilizeaza INCOTERNS, care reprezinta un set de reguli unice de interpretare a conditiilor comerciale ce definesc obligatiuni repsectate de cumparator si vinzator in cadrul tranzactiilor internationale. Ultima varianta a INCOTERNS este INCOTERNS 2000 din anul 2000.

Grupa

Denumirea

Descrierea

Tipul transport

E

Plecarea de la uzina

EXW

Ex-Works

Franco-uzina/Franco-fabrica: vinzatorul isi indeplineste obligatia de livrare in momentul in care a pus marfa la dispozitia cumparatorului, la sediul sau(uzina, depozit, fabrica etc)

Oricare

F

Transportare neachitata (vinzatorul nu poarta raspundere p/u transport

FCA

Free Carrier

Expedire-franco/franco-transportator/franco-caraus:vinzatorul isi indeplineste obligatia de livrare in momentul in care a predat marfa, vamuita p/u export, in grija carausului desemnat de catre cumparator, la locul convenit.

Oricare

FAS

Free Alongside Ship

Franco dea lungul navei(cu indicarea port de destinatie): vinzatorul isi indeplineste obligatia de livrare in momentul in care marfa a fost pusa de-a lungul vasului, pe chei, baraje sau pe bac in portul de incarcare convenit.

Naval (maritim, fluvial)

FOB

Free On Board

Franco la bord(cu indicarea portului unde marfa tre descarcata): vinzatorul isi indeplineste obligatia de livrare in momentul in care marfa a trecut balustrada vasului, in portul de incarcare convenit.

Naval (maritim, fluvial)

C

Transportare achitata (vinzatorul poarta raspundere p/u transport)

CFR

Cost and Freight

Cost si navlu(pina la portul de destinatie): vinzatorul tre sa plateasca navlul si cost necesare p/u aducerea marfii in portul de destinatie convenit, dar riscul de pierdere sau deteriorare a marfii precum si alte costuri din momentul livrarii marfii la bordul navei se transfera de la vinzator la cumparator in momentul in care marfa trece balustrada vasului in portul de incarcare

Naval (maritim, fluvial)

CIF

Cost, Insurance and Freight

Cost, asigurare si navlu(pina in portul de destinat): vinzatorul tre sa plateasca navlu si costurile necesare p/u aducerea marfii in portul de destinat convenit, dar riscul de pierdere sau deteriorare a marfii precum si orice costuri suplimentare care au avut loc dupa ce marfa a fost livrata la bordul navei se transfera de la vinzator la cumparator in momentul cind marfa trece balustrada vasului in portul de incarcare. De asemenea el, tre sa efectueze asigurarea maritima care sa acopere riscul cumparatorului de pierdere sau deterioare a marfii in timpul transportului

Naval (maritim, fluvial)

CPT

Carriage Paid To

Expediere achitata pina la(cu indicarea punctului de destinatie): vinzatorul plateste frachtul p/u transportarea marfii la destinatia convenita. Riscurile de pierdere/deteriorare a marfii, precum si orice alte chelt cauzate dupa ce marfa a fost predata carausului trec de la vinzator la cumprator. CPT inseamna ca vinzatorul asigura vamuirea marfii la export

Oricare

CIP

Carriage and Insurance Paid To

Expediere si asigurare achitata pina la(cu indicarea punctului de destinatie): vinzatorul plateste frachtu p/u transportarea marfii la destinatia convenita, de asemenea el tre sa efectueze asigurarea p/u acoperirea riscului de pierdere/deteriorare a marfii in timpul transportului. Vinzatorul incheie contract de asigurare si plateste prima de asigurare, CIP cere ca vinzatorul sa asigure vamuirea marfii la export

Oricare

D

Sosirea

DAF`

Delivered At Frontier

Livrarea la frontiera(cu indicarea punct livrarii): vinzatorul indeplineste obligatia de livrare in momentul in care marfe a fost pusa la dispozitia cumparatorului, vamuita p/u export, la punctul si locul cuvenit, dar inainte de punctul vamal de frontiera al tarii limitrofe.

Oricare

DES`

Delivered Ex Ship

Livrat de pe nava(in portul de destinatie): vinzator isi indeplineste obligatia de livrare in momentul in care marfa a fost pusa la dispozitia cumparator, la bordul navei, nevamuita p/u import, in portul de destinatie convenit. Vinzatorul tre sa suporte toate chelt si riscurile legate de aducerea marfii in port.

Naval (maritim, fluvial)

DEQ`

Delivered Ex Quay (Duty Paid)

Livrat de pe chei(in port de destinatie): vinzatorul isi indeplineste obligatia de livrare in momentul in care marfa a fost pusa la dispozitia cumparator, pe chei, in port convenit, vamuita la import

Naval (maritim, fluvial)

DDU`

Delivered Duty Unpaid

Livrat fara vamuire(in punct de destinatie): vinzat isi indeplineste obligatia de livrare in momentul in care marfa a fost pusa la dispozitia cumparator, la locul convenit din tara importatoare.

Oricare

DDP``

Delivered Duty Paid

Livrat cu vamuire(in punct de destinatie): vinzator isi indeplineste obligatia de livrare in momentul in care marfa a fost pusa la dispozitia cumparator, la locul convenit din tara.

Oricare

Nota: ` - vinzatorul nu indeplineste formalitatile vamale;

`` - vinzatorul indeplineste formalitatile vamale.

No comments:

Post a Comment